{"id":2314,"date":"2020-02-21T15:20:11","date_gmt":"2020-02-21T13:20:11","guid":{"rendered":"https:\/\/info.digicampus.fi\/?page_id=2314"},"modified":"2020-03-17T12:25:08","modified_gmt":"2020-03-17T10:25:08","slug":"saavutettavuus-blogi","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/info.digicampus.fi\/osahankkeet\/esteettomyys-ja-saavutettavuus\/saavutettavuus-blogi\/","title":{"rendered":"Saavutettavuus-blogi"},"content":{"rendered":"

Kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia korkeakoulujen digitaalisesta saavutettavuudesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n\n

\n\n\t\n\t

Saavutettavuusseloste laaditaan k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 varten<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

DigiCampuksen Esteett\u00f6myys ja saavutettavuus -osahanke perehtyi korkeakoulujen saavutettavuusselosteisiin ennen digipalvelulain siirtym\u00e4ajan p\u00e4\u00e4ttymist\u00e4 (23.9.2020). Aineisto ker\u00e4ttiin helmikuussa 2020 samassa yhteydess\u00e4, kun testasimme korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuutta (Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020). N\u00e4ist\u00e4 aineistoista julkaistussa raportissa arvioidaan saavutettavuusselosteiden saavutettavuutta sek\u00e4 verrataan selosteissa havaittujen ongelmien m\u00e4\u00e4ri\u00e4 korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuusraportteihin. Odotetusti, mutta ei aivan itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4sti selosteen julkaisseiden korkeakoulujen kotisivuilla oli […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> saavutettavuus<\/a>, Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Saavutettavuusseloste laaditaan k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 varten<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Opettajan tuottaman oppimateriaalin saavutettavuus<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

1.9.2019 voimaan tullut digitaalisten palveluiden tarjoamisesta annettu laki (306\/2018, digipalvelulaki) asettaa yliopistoille ja ammattikorkeakouluille erilaisia oppimateriaalien saavutettavuusvaatimuksia. N\u00e4ihin saavutettavuusvaatimuksiin liittyy kaksi kysymyst\u00e4: mit\u00e4 oppimateriaaleja vaatimukset koskevat ja mit\u00e4 vaatimukset ovat? Seuraavassa pohditaan kysymyksist\u00e4 ensimm\u00e4ist\u00e4, ja erityisesti sit\u00e4, milloin opettajan itsens\u00e4 tuottamien oppimateriaalien tulee olla saavutettavia. Oppimateriaalin tulee olla saavutettavaa ainoastaan silloin, kun se tarjotaan digitaalisena […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta<\/a>, saavutettavuus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Opettajan tuottaman oppimateriaalin saavutettavuus<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Saavutettavuuden osaamismerkit tekev\u00e4t jo hankittua saavutettavuusosaamista n\u00e4kyv\u00e4ksi<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Avointen digitaalisten osaamismerkkien (Open Badges) k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto osaamisen osoittamisen v\u00e4lineen\u00e4 on vakiintunut erityisesti ammattikorkeakouluissa. Osaamismerkkij\u00e4rjestelm\u00e4n avulla voidaan tieto osaamisesta tunnistaa, tunnustaa ja tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi. Alun perin osaamismerkit kehitettiin Yhdysvalloissa massiivisilla avoimilla verkkokursseilla (MOOC) hankitun osaamisen todentamiseksi. My\u00f6nnetyn osaamismerkin voi liitt\u00e4\u00e4 osaksi omaa ansioluetteloa tai sosiaalisen median sivustoja. Saavutettavuusosaajien ja osaamisen osoittamisen tarve on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 suuri. […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> korkeakoulut<\/a>, saavutettavuus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Saavutettavuuden osaamismerkit tekev\u00e4t jo hankittua saavutettavuusosaamista n\u00e4kyv\u00e4ksi<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Videoiden tekstitys hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 monia<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edellytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 verkkosivuilla julkaistujen video- ja \u00e4\u00e4nitallenteiden pit\u00e4\u00e4 olla saavutettavia 23.9.2020 alkaen, viimeist\u00e4\u00e4n 14 vuorokautta julkaisemisen j\u00e4lkeen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 videot tulee tekstitt\u00e4\u00e4 ja \u00e4\u00e4nitallenteille tarjota tekstivastine. Suoria l\u00e4hetyksi\u00e4 ei tarvitse tekstitt\u00e4\u00e4. Ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei tarvitse tekstitt\u00e4\u00e4 takautuvasti. Digipalvelulain vaatimusten toteutumista valvovan Etel\u00e4-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuussivustolla on tarkempi ohjeistus siit\u00e4, […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> saavutettavuus<\/a>, Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Videoiden tekstitys hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 monia<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Accessibility benefits every student<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

When it comes to accessibility in digital online environments, you might easily think it concerns only a small group of students with special needs. It is also easy to think, that my students don\u2019t need accessibility. In Higher Education Institutes (HEIs) we have a large variety of students. Nowadays it\u2019s common that students can take […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> accessibility<\/a>, saavutettavuus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Accessibility benefits every student<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Opettajien on hyv\u00e4 osata testata opetusmateriaalien saavutettavuutta. Testaaminen opettaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n saavutettavuuden eri ulottuvuuksia ja siten my\u00f6s tuottamaan entist\u00e4 saavutettavampaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Saavutettavuutta testatakseen ei tarvitse olla saavutettavuuden asiantuntija. Saavutettavuuden testaamiseen on saatavilla lukuisia maksuttomia, nopeita ja helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4. Seuraavaksi esitell\u00e4\u00e4n muutamia saavutettavuuden testaamisen tapoja. Parhaimpaan lopputulokseen p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n yhdistelem\u00e4ll\u00e4 erilaisia tapoja: k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 useampaa testity\u00f6kalua, manuaalisia tarkistuksia, saavutettavuusauditointia […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> saavutettavuus<\/a>, saavutettavuustestausaus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Verkko-opetus saavutettavaksi<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Kev\u00e4t 2020 tullaan muistamaan monin tavoin poikkeuksellisena aikana maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi. Kaikkien kouluasteiden arki muuttui merkitt\u00e4v\u00e4sti, kun oppilaitokset siirtyiv\u00e4t lyhyell\u00e4 varoitusajalla kokonaan et\u00e4opetukseen ja kaikki opetus- ja ohjaustoiminta – opiskeluprosessit, teht\u00e4v\u00e4t, aineistot ja pienryhmien ty\u00f6skentely – siirtyiv\u00e4t verkkoon. Erityisj\u00e4rjestelyt n\u00e4kyiv\u00e4t my\u00f6s opiskelijavalinnoissa ja jatkuvat eri muodoissa my\u00f6s tulevana lukuvuonna. Palveluiden sek\u00e4 oppimis- ja toimintaymp\u00e4rist\u00f6jen digiloikka […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> saavutettavuus<\/a>, verkko-opetus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Verkko-opetus saavutettavaksi<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Testiss\u00e4 korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Voisipa aluksi kirjoittaa Tuomas Kyr\u00f6\u00e4 mukaillen: \u201dKyll\u00e4 min\u00e4 niin mieleni hyvitin, kun korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuutta koettelin. Ennen oli kaikki huonommin.\u201d Jonkun mielest\u00e4 se olisi sarkasmia, joku saattaisi puhua asioiden kaunistelusta. Kaikkien korkeakoulujen \u2013 ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen \u2013 kotisivujen saavutettavuutta testattiin edellisen kerran vuonna 2009. Silloin puhuttiin esteett\u00f6myydest\u00e4 ja monissa yhteyksiss\u00e4 ajateltiin sen merkitsev\u00e4n pienten v\u00e4hemmist\u00f6ryhmien […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> korkeakoulut<\/a>, saavutettavuus<\/a>, saavutettavuustestaus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Testiss\u00e4 korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Onko kieli kunnossa?<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Celian j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4 Ymm\u00e4rr\u00e4n-seminaari keskittyi t\u00e4n\u00e4 vuonna kieleen ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tarpeisiin. Nyt kun Koronan vuoksi korkeakouluissa on siirrytty et\u00e4opetukseen, iso osa opettajan ja opiskelijoiden v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta on muuttunut tekstipohjaiseksi kirjoitetuksi viestinn\u00e4ksi. T\u00e4ll\u00f6in k\u00e4ytetty kieli ja kielellinen ilmaisu nousevat merkitt\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n asemaan kuin aiemmin. Kun opiskelija toimii et\u00e4n\u00e4 ilman opettajan v\u00e4lit\u00f6nt\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloa, h\u00e4nen tulee pysty\u00e4 toimimaan kirjoitetun tekstin […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> kieli<\/a>, saavutettavuus<\/a>, verkko-opetus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Onko kieli kunnossa?<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\n\n
\n\n\t\n\t

Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus<\/a><\/h2>\n\n\t\n\t
\n\t\t

Erilaisia verkkokokousv\u00e4lineit\u00e4 on korkeakouluissa k\u00e4ytetty jo vuosia. Adobe Connect, Skype, Zoom ja Teams ovat tarjonneet alustan et\u00e4kokouksiin, ohjaukseen ja webinaareihin. Viimeist\u00e4\u00e4n nyt, kun koronapanepidemian vuoksi on siirrytty et\u00e4opetukseen koko korkeakoulusektorilla, on hyv\u00e4 perehty\u00e4 saavutettavuuden n\u00e4k\u00f6kulmiin. T\u00e4ss\u00e4 muutamia vinkkej\u00e4, miten parantaa verkkokokousv\u00e4lineiden kautta pidetyn opetus- tai ohjaustilanteen saavutettavuutta. Tutustu v\u00e4lineisiin ja testaa ne etuk\u00e4teen Tutustu k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4si […]<\/p>\n\t<\/div>\n\n\t\n\t

\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tPosted in<\/span> Saavutettavuus-blogi<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\tTagged<\/span> et\u00e4opetus<\/a>, saavutettavuus<\/a>\t\t\t<\/span>\n\t\t\t|<\/span>\n\t\t\t\t\n\t\t\tKommentit pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 artikkelissa Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus<\/span><\/span>\t\t<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n<\/div>\n\n\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia korkeakoulujen digitaalisesta saavutettavuudesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"author":225,"featured_media":0,"parent":351,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"no-featureimage.php","meta":{"_acf_changed":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2314"}],"collection":[{"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/225"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2314"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2314\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2507,"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2314\/revisions\/2507"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/351"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/info.digicampus.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2314"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}