DigiCampus –hanke järjesti 30.11.-1-12.2018 opiskelijoille suunnatun hackathon-tapahtuman Joensuussa. Opiskelijat ratkoivat tiimeissä ratkaisuja aiheeseen ”Mikä on korkeakoulujen opiskelijoita parhaiten tukeva digitaalinen oppimisympäristö ja sen tukipalvelu?”. Lisätehtävänä oli kehittää peli-idea Multilocation classroom –seinälle.
Kilpailussa oli mukana kolmisenkymmentä opiskelijaa noin kymmenestä korkeakoulusta. Tehtävänä oli ratkoa annettu haaste 24 h tunnin aikana ja pitchata esitys 5 – max 10 minuutin aikana. Pitchaukset alkoivat lauantaina klo 14:00. Tunnelma oli tuolloin katossa ja tiimit kannustivat voimallisesti toisiaan. Esitysmuodot vaihtelivat perinteisestä PowerPoint-esityksestä aina rap-show:n saakka.
Kilpailun voittajaksi valikoitui tiimin Kam2 esitys. Tuomariston mielestä idea ja esitys oli raikas, nosti esille opiskelijoiden lisäksi myös opettajien näkökulman ja sisälsi paljon mahdollisia toteutettavia elementtejä. Kilpailussa toiseksi tulleet tiimit FussLess ja NullPointerException esittivät myös upeita näkökulmia, joita voidaan hyödyntää digitaalisen oppimisympäristön ja sen tukipalvelujen rakentamisessa. ”Kaikkien viiden tiimien ideat olivat tuoreita ja toivat meille sellaista opiskelijoiden näkökulmaa mitä juuri toivoimme oppimisympäristön kehittämiseen”, kertoo hankejohtaja Tuula Heide.
Hackathon todettiin toimivaksi malliksi, mitä tullaan hankkeessa hyödyntämään myöhemminkin. Keväällä 2019 hanke järjestää opiskelijoille hackathonin, missä haasteena on koodata Multilocation classroom seinälle valmis, tuotantokelpoinen ja oppimista tukeva peli.