Saavutettavuus-blogi

Kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia korkeakoulujen digitaalisesta saavutettavuudesta ja sen kehittämisestä.

Accessibility benefits every student

When it comes to accessibility in digital online environments, you might easily think it concerns only a small group of students with special needs. It is also easy to think, that my students don’t need accessibility. In Higher Education Institutes (HEIs) we have a large variety of students. Nowadays it’s common that students can take […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Accessibility benefits every student

Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa

Opettajien on hyvä osata testata opetusmateriaalien saavutettavuutta. Testaaminen opettaa ymmärtämään saavutettavuuden eri ulottuvuuksia ja siten myös tuottamaan entistä saavutettavampaa sisältöä. Saavutettavuutta testatakseen ei tarvitse olla saavutettavuuden asiantuntija. Saavutettavuuden testaamiseen on saatavilla lukuisia maksuttomia, nopeita ja helppokäyttöisiä välineitä. Seuraavaksi esitellään muutamia saavutettavuuden testaamisen tapoja. Parhaimpaan lopputulokseen päästään yhdistelemällä erilaisia tapoja: käyttämällä useampaa testityökalua, manuaalisia tarkistuksia, saavutettavuusauditointia […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa

Verkko-opetus saavutettavaksi

Kevät 2020 tullaan muistamaan monin tavoin poikkeuksellisena aikana maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi. Kaikkien kouluasteiden arki muuttui merkittävästi, kun oppilaitokset siirtyivät lyhyellä varoitusajalla kokonaan etäopetukseen ja kaikki opetus- ja ohjaustoiminta – opiskeluprosessit, tehtävät, aineistot ja pienryhmien työskentely – siirtyivät verkkoon. Erityisjärjestelyt näkyivät myös opiskelijavalinnoissa ja jatkuvat eri muodoissa myös tulevana lukuvuonna. Palveluiden sekä oppimis- ja toimintaympäristöjen digiloikka […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Verkko-opetus saavutettavaksi

Testissä korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus

Voisipa aluksi kirjoittaa Tuomas Kyröä mukaillen: ”Kyllä minä niin mieleni hyvitin, kun korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuutta koettelin. Ennen oli kaikki huonommin.” Jonkun mielestä se olisi sarkasmia, joku saattaisi puhua asioiden kaunistelusta. Kaikkien korkeakoulujen – ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen – kotisivujen saavutettavuutta testattiin edellisen kerran vuonna 2009. Silloin puhuttiin esteettömyydestä ja monissa yhteyksissä ajateltiin sen merkitsevän pienten vähemmistöryhmien […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Testissä korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus

Onko kieli kunnossa?

Celian järjestämä Ymmärrän-seminaari keskittyi tänä vuonna kieleen ja käyttäjän tarpeisiin. Nyt kun Koronan vuoksi korkeakouluissa on siirrytty etäopetukseen, iso osa opettajan ja opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta on muuttunut tekstipohjaiseksi kirjoitetuksi viestinnäksi. Tällöin käytetty kieli ja kielellinen ilmaisu nousevat merkittävämpään asemaan kuin aiemmin. Kun opiskelija toimii etänä ilman opettajan välitöntä läsnäoloa, hänen tulee pystyä toimimaan kirjoitetun tekstin […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Onko kieli kunnossa?

Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus

Erilaisia verkkokokousvälineitä on korkeakouluissa käytetty jo vuosia. Adobe Connect, Skype, Zoom ja Teams ovat tarjonneet alustan etäkokouksiin, ohjaukseen ja webinaareihin. Viimeistään nyt, kun koronapanepidemian vuoksi on siirrytty etäopetukseen koko korkeakoulusektorilla, on hyvä perehtyä saavutettavuuden näkökulmiin. Tässä muutamia vinkkejä, miten parantaa verkkokokousvälineiden kautta pidetyn opetus- tai ohjaustilanteen saavutettavuutta. Tutustu välineisiin ja testaa ne etukäteen Tutustu käytössäsi […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus

Sukellus saavutettavan pdf-tiedoston saloihin

DigiCampuksen-hankeväki perehtyi saavutettavien pdf-dokumenttien luomiseen Corellian Sampo Korkeilan avulla yhteisessä koulutuksessa. Mukana oli osallistujia laajasti eri korkeakouluista. Koulutuksessa käytiin läpi, miten saavutettavia tiedostoja tehdään Wordissa ja InDesignissa. Saimme asiantuntevia vastauksia täsmäkysymyksiimme. Jaettavat pdf-tiedostot tulee tehdä saavutettaviksi Pdf on yleinen tiedostomuoto, jota käytetään erityisen paljon verkossa. Opetuksen yhteydessä näytetyt diasarjat jaetaan usein pdf-muodossa, samoin monenlaiset ohjeistukset […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged | Kommentit pois päältä artikkelissa Sukellus saavutettavan pdf-tiedoston saloihin

Digikorkeakoulu 2030 -roadshow: korkeakoulut saavutettavuuskysymysten äärellä

Kuva 1: Roadshowssa kokeiltiin simulaatiolaseja, jotka havainnollistavat näön rajoitteita. Katsaus Digikorkeakoulu 2030 -roadshowhun aloittaa Esteettömyys ja saavutettavuus -osahankkeen blogisarjan. Blogi tarjoaa pari kertaa kuukaudessa puheenvuoroja korkeakouluja askarruttavista saavutettavuusteemoista. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut ympäri Suomen hakevat parhaillaan tulkintoja 1.4.2019 voimaan tulleeseen lakiuudistukseen (laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta). Kiperimpiä kysymykset ovat niille korkeakouluille ja toimijoille, jotka järjestävät koulutustaan keskeisiltä […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Digikorkeakoulu 2030 -roadshow: korkeakoulut saavutettavuuskysymysten äärellä