Saavutettavuus-blogi

Kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia korkeakoulujen digitaalisesta saavutettavuudesta ja sen kehittämisestä.

Saavutettavuusseloste laaditaan käyttäjiä varten

DigiCampuksen Esteettömyys ja saavutettavuus -osahanke perehtyi korkeakoulujen saavutettavuusselosteisiin ennen digipalvelulain siirtymäajan päättymistä (23.9.2020). Aineisto kerättiin helmikuussa 2020 samassa yhteydessä, kun testasimme korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuutta (Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020). Näistä aineistoista julkaistussa raportissa arvioidaan saavutettavuusselosteiden saavutettavuutta sekä verrataan selosteissa havaittujen ongelmien määriä korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuusraportteihin. Odotetusti, mutta ei aivan itsestään selvästi selosteen julkaisseiden korkeakoulujen kotisivuilla oli […]

Posted in saavutettavuus, Saavutettavuus-blogi | Kommentit pois päältä artikkelissa Saavutettavuusseloste laaditaan käyttäjiä varten

Opettajan tuottaman oppimateriaalin saavutettavuus

1.9.2019 voimaan tullut digitaalisten palveluiden tarjoamisesta annettu laki (306/2018, digipalvelulaki) asettaa yliopistoille ja ammattikorkeakouluille erilaisia oppimateriaalien saavutettavuusvaatimuksia. Näihin saavutettavuusvaatimuksiin liittyy kaksi kysymystä: mitä oppimateriaaleja vaatimukset koskevat ja mitä vaatimukset ovat? Seuraavassa pohditaan kysymyksistä ensimmäistä, ja erityisesti sitä, milloin opettajan itsensä tuottamien oppimateriaalien tulee olla saavutettavia. Oppimateriaalin tulee olla saavutettavaa ainoastaan silloin, kun se tarjotaan digitaalisena […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Opettajan tuottaman oppimateriaalin saavutettavuus

Saavutettavuuden osaamismerkit tekevät jo hankittua saavutettavuusosaamista näkyväksi

Avointen digitaalisten osaamismerkkien (Open Badges) käyttöönotto osaamisen osoittamisen välineenä on vakiintunut erityisesti ammattikorkeakouluissa. Osaamismerkkijärjestelmän avulla voidaan tieto osaamisesta tunnistaa, tunnustaa ja tehdä näkyväksi. Alun perin osaamismerkit kehitettiin Yhdysvalloissa massiivisilla avoimilla verkkokursseilla (MOOC) hankitun osaamisen todentamiseksi. Myönnetyn osaamismerkin voi liittää osaksi omaa ansioluetteloa tai sosiaalisen median sivustoja. Saavutettavuusosaajien ja osaamisen osoittamisen tarve on tällä hetkellä suuri. […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Saavutettavuuden osaamismerkit tekevät jo hankittua saavutettavuusosaamista näkyväksi

Videoiden tekstitys hyödyttää monia

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edellyttää, että verkkosivuilla julkaistujen video- ja äänitallenteiden pitää olla saavutettavia 23.9.2020 alkaen, viimeistään 14 vuorokautta julkaisemisen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että videot tulee tekstittää ja äänitallenteille tarjota tekstivastine. Suoria lähetyksiä ei tarvitse tekstittää. Ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei tarvitse tekstittää takautuvasti. Digipalvelulain vaatimusten toteutumista valvovan Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuussivustolla on tarkempi ohjeistus siitä, […]

Posted in saavutettavuus, Saavutettavuus-blogi | Kommentit pois päältä artikkelissa Videoiden tekstitys hyödyttää monia

Accessibility benefits every student

When it comes to accessibility in digital online environments, you might easily think it concerns only a small group of students with special needs. It is also easy to think, that my students don’t need accessibility. In Higher Education Institutes (HEIs) we have a large variety of students. Nowadays it’s common that students can take […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Accessibility benefits every student

Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa

Opettajien on hyvä osata testata opetusmateriaalien saavutettavuutta. Testaaminen opettaa ymmärtämään saavutettavuuden eri ulottuvuuksia ja siten myös tuottamaan entistä saavutettavampaa sisältöä. Saavutettavuutta testatakseen ei tarvitse olla saavutettavuuden asiantuntija. Saavutettavuuden testaamiseen on saatavilla lukuisia maksuttomia, nopeita ja helppokäyttöisiä välineitä. Seuraavaksi esitellään muutamia saavutettavuuden testaamisen tapoja. Parhaimpaan lopputulokseen päästään yhdistelemällä erilaisia tapoja: käyttämällä useampaa testityökalua, manuaalisia tarkistuksia, saavutettavuusauditointia […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Opetusmateriaalien saavutettavuuden testaaminen on helppoa

Verkko-opetus saavutettavaksi

Kevät 2020 tullaan muistamaan monin tavoin poikkeuksellisena aikana maailmanlaajuisen koronapandemian vuoksi. Kaikkien kouluasteiden arki muuttui merkittävästi, kun oppilaitokset siirtyivät lyhyellä varoitusajalla kokonaan etäopetukseen ja kaikki opetus- ja ohjaustoiminta – opiskeluprosessit, tehtävät, aineistot ja pienryhmien työskentely – siirtyivät verkkoon. Erityisjärjestelyt näkyivät myös opiskelijavalinnoissa ja jatkuvat eri muodoissa myös tulevana lukuvuonna. Palveluiden sekä oppimis- ja toimintaympäristöjen digiloikka […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Verkko-opetus saavutettavaksi

Testissä korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus

Voisipa aluksi kirjoittaa Tuomas Kyröä mukaillen: ”Kyllä minä niin mieleni hyvitin, kun korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuutta koettelin. Ennen oli kaikki huonommin.” Jonkun mielestä se olisi sarkasmia, joku saattaisi puhua asioiden kaunistelusta. Kaikkien korkeakoulujen – ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen – kotisivujen saavutettavuutta testattiin edellisen kerran vuonna 2009. Silloin puhuttiin esteettömyydestä ja monissa yhteyksissä ajateltiin sen merkitsevän pienten vähemmistöryhmien […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Testissä korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuus

Onko kieli kunnossa?

Celian järjestämä Ymmärrän-seminaari keskittyi tänä vuonna kieleen ja käyttäjän tarpeisiin. Nyt kun Koronan vuoksi korkeakouluissa on siirrytty etäopetukseen, iso osa opettajan ja opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta on muuttunut tekstipohjaiseksi kirjoitetuksi viestinnäksi. Tällöin käytetty kieli ja kielellinen ilmaisu nousevat merkittävämpään asemaan kuin aiemmin. Kun opiskelija toimii etänä ilman opettajan välitöntä läsnäoloa, hänen tulee pystyä toimimaan kirjoitetun tekstin […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Onko kieli kunnossa?

Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus

Erilaisia verkkokokousvälineitä on korkeakouluissa käytetty jo vuosia. Adobe Connect, Skype, Zoom ja Teams ovat tarjonneet alustan etäkokouksiin, ohjaukseen ja webinaareihin. Viimeistään nyt, kun koronapanepidemian vuoksi on siirrytty etäopetukseen koko korkeakoulusektorilla, on hyvä perehtyä saavutettavuuden näkökulmiin. Tässä muutamia vinkkejä, miten parantaa verkkokokousvälineiden kautta pidetyn opetus- tai ohjaustilanteen saavutettavuutta. Tutustu välineisiin ja testaa ne etukäteen Tutustu käytössäsi […]

Posted in Saavutettavuus-blogi | Tagged , | Kommentit pois päältä artikkelissa Verkkokokousten ja -opetustilanteiden saavutettavuus