Kiitos antoisasta yhteistyöstä poikkeuksellisena vuonna 2020. Vuosi on ollut työntäyteinen, joten nyt on hyvä rauhoittua joulun viettoon. Ihanaa joulua juuri sinulle!
Read MoreHyvä vastaanottaja! DigiCampus.fi-oppimisympäristön toimintavarmuutta parannetaan siirtämällä se Mediamaisterin palvelinympäristöön. Siirrosta johtuen ympäristössä on käyttökatko ma-ti 4.-5.1.2021. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa! Tällä hetkellä neuvottelemme palvelun tuottamisesta kaupallisen toimijan palveluna hankekauden päättymisen jälkeen (1.7.2021 lähtien). Lisätietoja toimittajan palvelusta ja periaatteista, ml. hinnoittelusta, kerrotaan heti alkuvuoden aikana. Rauhallista joulua ja onnea uudelle vuodelle 2021! ——– Kära mottagare! Den […]
Read MoreDigiCampus.fi-oppimisympäristössä on ma-ti 4.-5.1.2021 käyttökatko, jonka aikana DigiCampus.fi siirretään Mediamaisterin ylläpitämään palvelinympäristöön. Palvelinympäristön vaihdolla turvataan DigiCampus.fi-oppimisympäristön häiriötön käyttö. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa!
Read MoreDigiCampus.fi oli pois käytöstä joitakin tunteja illalla 8.12.2020, mutta toimii jälleen normaalisti. Käyttökatkon syytä selvitetään. Pahoittelumme vian aiheuttamasta käyttökatkosta!
Read MoreDigiCampus.fi-ympäristö ei toimi. Syytä tähän selvitetään. Tiedotamme heti, kun saamme lisätietoa vian syystä ja arvioidusta kestosta. Pahoittelut tästä aiheutuvista ongelmista! Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä tukipalveluumme sähköpostitse support@digicampus.fi, puhelimitse +358 9 4255 0555 (arkisin klo 10–14) tai chatillä (arkisin klo 10-14).
Read MoreDigiCampuksen Esteettömyys ja saavutettavuus -osahanke perehtyi korkeakoulujen saavutettavuusselosteisiin ennen digipalvelulain siirtymäajan päättymistä (23.9.2020). Aineisto kerättiin helmikuussa 2020 samassa yhteydessä, kun testasimme korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuutta (Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020). Näistä aineistoista julkaistussa raportissa arvioidaan saavutettavuusselosteiden saavutettavuutta sekä verrataan selosteissa havaittujen ongelmien määriä korkeakoulujen kotisivujen saavutettavuusraportteihin. Odotetusti, mutta ei aivan itsestään selvästi selosteen julkaisseiden korkeakoulujen kotisivuilla oli […]
Read More1.9.2019 voimaan tullut digitaalisten palveluiden tarjoamisesta annettu laki (306/2018, digipalvelulaki) asettaa yliopistoille ja ammattikorkeakouluille erilaisia oppimateriaalien saavutettavuusvaatimuksia. Näihin saavutettavuusvaatimuksiin liittyy kaksi kysymystä: mitä oppimateriaaleja vaatimukset koskevat ja mitä vaatimukset ovat? Seuraavassa pohditaan kysymyksistä ensimmäistä, ja erityisesti sitä, milloin opettajan itsensä tuottamien oppimateriaalien tulee olla saavutettavia. Oppimateriaalin tulee olla saavutettavaa ainoastaan silloin, kun se tarjotaan digitaalisena […]
Read MoreAvointen digitaalisten osaamismerkkien (Open Badges) käyttöönotto osaamisen osoittamisen välineenä on vakiintunut erityisesti ammattikorkeakouluissa. Osaamismerkkijärjestelmän avulla voidaan tieto osaamisesta tunnistaa, tunnustaa ja tehdä näkyväksi. Alun perin osaamismerkit kehitettiin Yhdysvalloissa massiivisilla avoimilla verkkokursseilla (MOOC) hankitun osaamisen todentamiseksi. Myönnetyn osaamismerkin voi liittää osaksi omaa ansioluetteloa tai sosiaalisen median sivustoja. Saavutettavuusosaajien ja osaamisen osoittamisen tarve on tällä hetkellä suuri. […]
Read MoreLaki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edellyttää, että verkkosivuilla julkaistujen video- ja äänitallenteiden pitää olla saavutettavia 23.9.2020 alkaen, viimeistään 14 vuorokautta julkaisemisen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että videot tulee tekstittää ja äänitallenteille tarjota tekstivastine. Suoria lähetyksiä ei tarvitse tekstittää. Ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei tarvitse tekstittää takautuvasti. Digipalvelulain vaatimusten toteutumista valvovan Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuussivustolla on tarkempi ohjeistus siitä, […]
Read More-Anna Kristiina Kokko & Laura Hirsto Ei pelkkä fyysinen tila Uusien oppimistilojen rakentamisen myötä myös niiden tutkimiseen on alettu kiinnittämään jatkuvasti enemmän huomiota. Tutkimustulokset tilojen hyödyllisyydestä ovat kuitenkin ristiriitaisia. Yhtäältä tutkijat ovat pystyneet osoittamaan muutoksella avoimempiin ja joustavampiin fyysisiin tiloihin olevan monia positiivisia vaikutuksia, kuten oppijalähtöisemmän pedagogiikan toteutumisen. Toisaalta on myös huomattu, että uudet tilat […]
Read More